Hvad er godt håndværk og design?
Design var i mange år noget meget abstrakt, hvor jeg troede,
der skulle en kunstakademisk uddannelsen til, før man kunne udtale sig om det. Men
i forbindelse med mit højskoleophold opdagede jeg, at design kunne være
forskellige udtryk, som signalerede forskellige budskaber. Siden har jeg ikke
beskæftigede mig meget med begrebet design og håndværk - troede jeg. Men med
tanker på, hvor tit jeg har stået over for valget mellem den billige Ikea reol
og fx den kvalitets prægede Aage Bruun og søn reol, som i øvrigt ikke koster
mange hundrede kroner mere end Ikea, så har design og godt håndværk fyldt mere,
end jeg umiddelbart var bevidst om.
Fornylig var jeg på besøg hos min veninde, og vi står og gør
klar til aftensmaden. Grundet mine ringe madlavningsevner bliver jeg degraderet
til snitning, borddækning og vandfyldning. Jeg står og skal fylde en karaffel
med vand, og mens vandhanen løber på fuld tryk, støder jeg ind i det, jeg vil
definere som dårligt design! Det skal blive et større projekt end først antaget,
at fylde den karaffel med vand. For i modsætning til en almindelig brugbar
vandkaraffel fra fx Rosendahl, hvor vandet hældes i foroven, så skal man på
denne karaffel skrue bunden ud og fylde vandet i nedefra. Det er umiddelbart
heller ikke et problem, hvis man kender sin karaffel og ved, at det er sådan
den fungerer. Men da låget foroven oven i købet ikke slutter 100% til, falder
det naturligvis af så snart vandet rammer låget, og dermed fosser vandet lige
igennem karaflen, meget upraktisk! Det viser sig, at samtidig med, at man fylder
vandet i fra bunden, skal man holde låget fast, så ikke vandet løbet igennem,
men den egentlige prøvelse kommer, da man skal skrue bunden på igen. På randen
til total irritation balancere jeg den 1½ kg tunge og tynde karaffelhals i den
ene hånd, (meget koncentreret om ikke at tabe låget, så vandet fosser ud igen)
og det upraktiske låg som skal påføres karaflen i den anden hånd! Efter et par forsøg, et par bandeord og alt
for meget vandspild får jeg fyldt karaflen helt med vand og skruet låget
ordentligt på.
Det var jo ikke et problem af fatal karakter, at fylde den karaffel,
men det var alligevel så tilpas irriterende, at vi kun drak den ene kande vand,
fordi designet af karaflen var så upraktisk, at jeg ikke gad fylde den igen.
Jeg opdagede i den forbindelse, hvordan designets betydning spiller en rolle
for noget så hvert dagsagtigt som at fylde en vandkaraffel.
Efter at have læst et par artikler om det gode design og håndværk,
er der specielt én tanke og definition, som står klarest og tydeligst: ”Kort og
godt handler design om at finde optimale løsninger på et givne behov og problemer”
(Anne-Louise Sommer, Håndværk NU, nr. 2, 2013) Hvis vi vender tilbage karaflen
og kigger på den i tilblivelses fasen, så er der nok blevet lagt mere vægt på
det æstetiske udtryk og symbolværdien frem for funktionen af karaflen. Målet
med en vandkaraffel må vel i princippet være en beholder til vand. Den skal
være let at skænke fra, og dermed ikke være alt for tung samt leve op til
hverdagens rutiner, som kræver en nem, hurtig og enkelt håndtering af
genstanden i forbindelse med opfyldning, sænkning og rengøring, hvilket den
tidligere omtalte karaffel ikke kan leve op til. Der kan dermed ikke sættes flueben
ud for et brugbart og optimalt design af denne karaffel. Men om den består på
kommunikations og symbolværdi skal jeg lade være usagt, men i forhold til
funktionen burde producenterne revurdere designet og finde på en smartere og
mere brugbar løsning. Karaflens æstetiske udtryk står også i skyggen af dens
ubrugelige funktion, så selvom det visuelle og æstetiske i karaflen var
godkendt, fejlede den så meget på funktionen, at jeg faktisk ikke kan huske,
hvordan den så ud. Det kan ikke nytte noget, at der kun bliver tænkt i det æstetiske
udtryk, hvis funktionen udebliver, og samtidig får man nok heller ikke solgt en
funktionel genstand, hvis det gør ondt i øjnene at se på den. Derudfra kan jeg
konkludere at funktion, udtryk og kommunikation er tre gensidig vigtige
komponenter, når der tales om design. Nok kan der ligges mere vægt på et ene
end det andet, men det skal ske i betragtning af genstandens formål og
målgruppe.
Ydermere kan godt design og håndværk specificeres ned til
bæredygtighed i form af genbrug og naturlige kvalitetsprægede materiale, flere
øjne og meninger i designprocessen samt perfektionismen omkring udførelsen af
håndværket.
Fortsættes…
Sjov og personlig iagtagelse, glæder mig til fortsættelsen hvor håndværket kobles på.
SvarSlet