torsdag den 5. december 2013

Inspiration og idé til praktikken part 2 - ris og ros

Ris og ros

På facebook siden "Håndværk og design" (https://www.facebook.com/groups/351726328266391/)
har jeg fundet et forløb, som minder meget om det med slangen jeg tidligere selv har lavet med min egen 5. klasse og har lagt op på bloggen. Det forløb jeg har fundet på facebook, har mange af de samme elementer som det med slangen, i begge forløb skal eleverne måle, lime, save, slibe og smøring med olie, der skal også bores og saves med stiksav, men det vil jeg mene er en læreropgave, alt efter hvor rutinerede og gamle eleverne er. 

Det tiltalende ved begge projekter er processen fra råt ubearbejdet og tilsyneladende ubrugeligt træ til et færdigt funktionelt og ikke mindst FLOT produkt, som eleverne stort set SELV har lavet! De elever jeg lavede slangen med, gav udtryk for deres begejstring over selve forvandlingen af træet gennem processen. En anden ting som jeg finder utrolig vigtigt, er de simple færdigheder som at lime, save og slibe umiddelbart er, men som altså kræver en vis portion erfaring at mestre, så produktet bliver flot. Disse færdigheder bliver eleven udfordret i, uden det er på et abstrakt og overvældende plan. Begge forløb er forholdsvis overskuelige og kan (efter min mening) gennemføreres på 2-5 undervisnings gange, og det er en overskuelig tid for eleverne - de kan nemlig se udvikling hver gang, de har arbejdet med projektet.

Samtidig er begge projekter jo utrolig lærerstyret, og både processen og designet er forudbestemt for eleverne. Det kan selvfølgelig være utroligt demotiverende og kreativitets dræbende for de elever som allerede besidder færdigeder som at kunne lime, save og slibe i træ. Til de elever kan læreren måske blot nøjes med at sætte nogle rammer, som at opgive givne materialer (fx forskelligt træ, lim, sav og sandpapir) og så skal eleven selv designe. Læreren kunne måske også bede om et færdigt produkt, som et skærerbræt eller et stykke legetøj, og så skal eleverne udfra allerede erhvervede færdigheder, forforståelse og erfaring lave produktet. Disse to metoder giver et store råderum hos eleverne, og de får mulighed for at benytte sig af de færdigheder, som de allerede besidder, og hvis der skulle være brug for det, kan læreren jo undervise dem i nogle nye færdigheder.

Her er et par billeder og forklarende tekst til forløbet, jeg fandt på facebook:




  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar