torsdag den 5. december 2013

Besøg på Desigenmuseum Danmark

D. 5. november gik turen til indre København for at besøge Designmuseum Danmark. Her skulle vi opleve en udstilling: "Skuffer, skabe og skrin" samt deltage i undervisningsforløbet "Fra tronstol til slængestol" som egentlig er tiltænkt folkeskolens 1.-10. klasse.

Udstillingen tog os gennem tiden hvor møbler  tilbage fra 1800-tallet og frem til nutiden stod lignet op, så man tydeligt kunne se, at  møblerne var fremstillet i forskellige tidsperioder. Det var en fin udstillingen, men det var først da vi fik "guide" på, og vi kom til at tale om designet, tiden, funktionen og målgruppen, at udstillingen blev interessant. Fx. var en tyske Bauhaus stol fra 1922 (en moderne version ses på billedet nedenunder) oprindeligt lavet til det tyske arbejder folk, men de var imidlertid ikke enige i, at den enkle stol med flettet netsæde, var noget for dem, de tog den altså ikke til sig i første omgang.



En anden sjov øvelse var en "argumentations tale" for og imod henholdsvis håndlavede og industrielt producerede møbler. 

Efter rundvisningen på udstillingen gik vi på værkstedet og talte bl.a. om godt og dårligt design, lidt i forlængelse af en tidligere diskussion, som vi har haft på studiet. Vi talte om møblets form, funktion og målgruppe. Hele dialogen i værkstedet foregik efter Olga Dysthes metode om det flerstemmige klasserum, hvilket var sjovt at afprøve metoden på egen krop. Undervisnerens spørgsmål ledte fint hen til den endelige øvelse, som gik ud på, at vi skulle bygge en lille stol model af forskelligt valgfrit materiale. Der skulle enten bygges en stol til kongehuset, Ikea eller Christiansborg - så alle de analyser og fortolkninger, vi havde siddet og fundet frem til skulle nu vendes, så vi vedhjælp af en målgruppe kunne designe en funktionel stol, som i looket også passede til målgruppen. På billedet ses en model af en stol designet til Christiansborg.


Det var interessant, hvordan de fælles samtaler om design forberedte os på øvelsen med modelstolen til de tre målgrupper, samtidig med . Det er en metode, som i høj grad går igen i folkeskolen, princippet om at åbne op for forforståelsen indenfor et emne, bearbejde og analysere det gennem samtale og efterfølgende lave sin egen fortolkning. Og det hvad enten det er i dansk faget, hvor eleverne eksempelvis arbejder med en avisartikel, som de analysere og taler om,  og bagefter skal de prøve kræfter med genren selv. Det kan også være i biologi, hvor eleverne skal analysere og forstå en proces, og bagefter prøve den af i fysisk form.

Det var en fin oplevelse at være på Designmusseum Danmark, og jeg kan sagtens forestille mig, at jeg engang vil tage min egen folkeskole klasse med herind :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar